Onview

Ми не закриваємо очі на головне

Advertisement

Чому прозорість важлива для бізнесу та країни – досвід “Астарти” та думки експертів

Як прозорість впливає на розвиток бізнесу – досвід “Астарти”

WebFont.load({ google: { families: [“Fira Sans:100,100italic,200,200italic,300,300italic,regular,italic,500,500italic,600,600italic,700,700italic,800,800italic,900,900italic:cyrillic,cyrillic-ext,latin”] }});
!function(o,c){var n=c.documentElement,t=” w-mod-“;n.className+=t+”js”,(“ontouchstart”in o||o.DocumentTouch&&c instanceof DocumentTouch)&&(n.className+=t+”touch”)}(window,document);

(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({‘gtm.start’:
new Date().getTime(),event:’gtm.js’});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!=’dataLayer’?’&l=’+l:”;j.async=true;j.src=
‘https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id=’+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,’script’,’dataLayer’,’GTM-WW7B57′);

window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());
gtag(‘config’, ‘G-RTM56J60G5’);

EN

Довіра, публічність та розвиток: чому прозорість важлива для бізнесу та країни – досвід “Астарти” та думки експертів

Довіра, публічність та розвиток: чому прозорість важлива для бізнесу та країни – досвід “Астарти” та думки експертів

СПЕЦПРОЄКТ

22 серпня 2025

Цьогоріч “Астарта” відзначає 19 років від виходу на фондову біржу – кроку, що став важливим не лише для компанії, а й для України. У серпні 2006 року “Астарта” стала першою в Україні компанією, яка розмістила акції на Варшавській фондовій біржі, відкривши доступ до міжнародного капіталу та підвищивши стандарти прозорості й корпоративного управління.
Ця подія стала сигналом для глобальних інвесторів: український бізнес може працювати за високими міжнародними стандартами та бути надійним партнером. Для країни це означало новий рівень інтеграції у світові економічні процеси.
У серії коротких відеороликів ЕП експерти – українські та міжнародні економісти, інвестори, фінансисти та керівники компаній – розмірковують про прозорість, публічність і відкритість як ключові інструменти довіри, стійкості та розвитку бізнесу під час війни.

Вихід з тіні – це вигідно: прозорість і довіра між державою та бізнесом
Прозорий бізнес – це не лише звітність, а й довіра, партнерство та готовність діяти відкрито навіть у кризових умовах. В Україні питання прозорості особливо актуальне: майже третина економіки раніше перебувала в тіні, і війна ще більше підкреслила важливість відкритого ведення бізнесу.

“На жаль, багато хто і далі обирає шлях лишатися непрозорим. І це призводить до того, що бізнес, який міг би зростати й ставати більш ефективним, цього не робить. Через непрозорість усе стає таким, яке неможливо масштабувати. Коли ми говоримо про непрозорість, то зазвичай мається на увазі уникнення чесного оподаткування. Але ризиків, пов’язаних з непрозорістю, значно більше”, – каже виконавчий директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський.

Водночас, за його словами, для прозорих компаній є багато можливостей. Наприклад, залучення коштів від міжнародних інвесторів під різні потреби: як відбудова пошкоджених активів, так і нові інвестиції. Якщо в компанії вже є прозора фінансова звітність, зрозуміла структура власників, то вона просто звертається по фінансування. А міжнародні партнери зі свого боку пропонують навіть такі пакети фінансування, які передбачають страхування від воєнних ризиків.

Чесна гра = репутація: роль прозорості у воєнний час
Прозорість бізнесу сьогодні – ключова умова виживання української економіки. Сильна армія, відновлення експорту та стійкість економіки неможливі без відкритих правил гри. Найвищий стандарт прозорості демонструють публічні компанії – ті, що вийшли на фондовий ринок. 

“Фондовий ринок вимагає певної публічності. Ви маєте справу з великою кількістю інвесторів. Отже, щоб вони вам довіряли – купляли ваші борги чи ставали вашими коакціонерами, – вам потрібно розкрити про себе багато інформації. Це і робить компанія, вийшовши на фондовий ринок. Тому її називають публічною.Коли ти публічний, обманути когось уже значно важче. Звісно, в українській історії були приклади, коли компанії користувалися публічним статусом, щоб обманювати й «кидати» інвесторів, але для нормального бізнесу це працює так: ви виходите у публічну площину – ви стаєте прозорими.Такі компанії – це про ефективність та прозорість всієї економіки. Нам потрібно, щоб люди платили податки, щоб бюджет перерозподіляв ці гроші, щоб нерівність у країні була не така значна, щоб ринок був конкурентним”, – розповідає заступник директора з питань торгівлі цінними паперами Dragon Capital Сергій Фурса.

Публічність як стратегічний вибір і внесок в економіку
Для “Астарти” публічний статус – це не просто юридичний факт, а стратегічний і ціннісний вибір, який формує культуру ефективного управління, позитивну репутацію та довіру серед усіх стейкхолдерів. За 19 років публічності компанія довела, що відкритість і прозорість створюють основу для глобальних і локальних партнерств, залучення інвестицій в інновації та створення сучасних виробництв навіть у найскладніших умовах війни.

За цей час внесок “Астарти” в економіку України оцінено у понад 3,12 млрд доларів США – показник, що демонструє, як публічність і відповідальність компанії трансформуються в реальний економічний ефект для країни.

“Публічний статус – це цінність, яка протягом 19 років формувала нашу філософію, нашу культуру в компанії. Нам дуже комфортно у цьому статусі й ми не уявляємо себе інакше. Публічність – це насамперед про відкритість, прозорість і відповідальність. І перед акціонерами, і перед суспільством, і перед державою, і перед зовнішніми партнерами. Вона дає нам нові можливості, зони для розвитку і, я вважаю, величезні перспективи в майбутньому”, – розповідає засновник та генеральний директор агропромхолдингу “Астарта-Київ” Віктор Іванчик.

Міжнародні інвестори бачать потенціал українського бізнесу
Міжнародна спільнота вражена тим, як українські компанії, незважаючи на війну, продовжують виробляти та експортувати продукцію, залишаючись сучасними та технологічними без державних субсидій. Криза сповнена можливостей: стійкий бізнес, як “Астарта”, інвестує у нові технології, створює продукцію з доданою вартістю та сприяє переходу України від експортера сировини до виробника високоякісної агропромислової продукції.

“Я завжди кажу, що фактично компанії в Україні часто мають кращу якість, ніж багато компаній у західному світі, тому що вони сучасні. Вони були створені нещодавно, тому їхня інфраструктура сучасніша. Спосіб їхньої роботи сучасніший, і, як я вже згадував, вони не залежать від жодних субсидій. Українське сільське господарство є найменш субсидованим у світі.По суті, вони стійкі, тому що самі генерують власний прибуток. Міжнародна спільнота дуже вражена. Вона спостерігає, як Україна продовжує експортувати зерно, експортувати продукти харчування, виробляти власні продукти харчування, щоб мати змогу впоратися з цими часами.Я впевнений, що завдання полягає в тому, щоб мати змогу продовжувати створювати додану вартість продукції. Не експортувати зерно, а експортувати оброблене зерно. Знаєте, це те, що відбувається з куркою. Або, наприклад, з цукром. Ви ж не експортуєте цукрові буряки, а експортуєте готовий цукор, який має більше цінності. «Астарта» це робить із соєю. Спочатку соєва олія та шрот, а потім ще глибша переробка – соєво-протеїновий білок, який, наприклад, входять до складу рибного корму”, – каже Жиль Меттеталь, міжнародний експерт з інвестицій та невиконавчий директор Ради директорів “Астарти”.

Прозорість як ключ до міжнародного фінансування
Міжнародні фінансові установи оцінюють українські компанії за низкою принципів: відкритість, підзвітність, проактивна комунікація і чітке стратегічне бачення розвитку бізнесу. Прозоре розкриття інформації про діяльність дозволяє залучати фінансування, формує довіру партнерів і підвищує привабливість бізнесу навіть у воєнний час.

“Ми нещодавно підписали новий проєкт, на суму 40 млн доларів для будівництва заводу з виробництва соєвого білкового концентрату. Це новий проєкт, створений взагалі з нуля. Ми над ним працювали багато місяців разом, перш ніж профінансувати. Він став можливий тому, що компанія «Астарта» є прозорою. Її власник має візіонерське бачення стосовно того, куди він рухається. І ці інвестиції є дуже потрібними для України. Ми всі говоримо, що потрібно експортувати не сировину, а йти у переробку. Ось вона, глибока переробка. Це продукт, який має попит в Європі. Тож ми не могли не підтримати такий цікавий проєкт”, – наголошує керівниця представництва Міжнародної фінансової корпорації (IFC) в Україні Олена Волошина.

Досвід “Астарти” демонструє, що прозорість і публічність бізнесу – це не лише етичні принципи, а й стратегічні інструменти розвитку компанії та економіки країни. Відкритість формує довіру серед інвесторів, партнерів і суспільства, сприяє залученню міжнародного фінансування, розвитку сучасних виробництв і створенню продукції з високою доданою вартістю. У воєнний час прозорий бізнес стає критично важливим для стійкості економіки, підтримки армії та відновлення експорту. Публічність – це не лише юридичний статус, а стратегічний вибір, який створює реальний економічний ефект для України, інтегрує її в глобальні ринки та забезпечує додаткову цінність для держави, суспільства та майбутньої перемоги.

© 2005-2025, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на “Економічну правду”.‍”Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство “Інтерфакс-Україна”, не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства “Інтерфакс-Україна”. Назва агентства “Інтерфакс-Україна” при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.‍Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.‍Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.‍Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.

window._io_config = window._io_config || {};
window._io_config[“0.2.0”] = window._io_config[“0.2.0”] || [];
window._io_config[“0.2.0”].push({
page_url: “https://epravda.com.ua/projects/chomu-prozorist-810696/”,
page_url_canonical: “/projects/chomu-prozorist-810696/”,
page_title: “Довіра, публічність та розвиток: чому прозорість важлива для бізнесу та країни – досвід Астарти та думки експертів”,
page_type: “article”,
page_language: “ua”,
article_publication_date: “Fri, 22 Aug 2025 13:00:00 +0300”
});