Міністерство закордонних справ Російської Федерації розкритикувало продовжений закон про особливий порядок самоврядування на Донбасі і проєкт конституційних змін щодо децентралізації в Україні.
Джерело: коментар Департаменту інформації та друку МЗС Росії “у зв’язку із законодавчою активністю на Україні”
Деталі: МЗС РФ відзначає “потік законотворчих ініціатив адміністрації Володимира Зеленського” після “нормандського” саміту в Парижі 9 грудня: 12 грудня народні депутати продовжили ще на рік закон про особливий статус Донбасу, а 13 грудня президент України вніс до парламенту проєкт змін до Конституції щодо децентралізації влади.
Дослівно МЗС Росії: “На перший погляд, усе було зроблено в дусі Мінських угод і приурочено до засідання Контактної групи 18 грудня. Однак важливі нюанси”.
Про “особливий статус” ОРДЛО: “Продовження закону про особливий статус Донбасу зразка 2014 року, хоча і є кроком у правильному напрямку, але не може вважатися виконанням “Комплексу заходів” 2015 року і рішень “нормандських” самітів.
Ці домовленості наказують Києву узгодити з Донецьком і Луганськом усі правові аспекти особливого статусу для забезпечення його дії на постійній основі. Окрім закону, це передбачає ухвалення конституційних змін і нормативних актів.
Крім того, багато положень згаданого закону застаріли.
У ньому, наприклад, ідеться про терміни виборів у Донбасі у 2014 році, які давно минули. Неактуальне посилання на закон про державну мовну політику, який вже не діє. Стаття 10, додана у 2015 році, пов’язує набуття чинності ключових статей закону з початком повноважень нових органів влади після виборів, що суперечить “формулі Штайнмайера”. Все це вимагає корективів”.
Про зміни до Конституції України: “Аналогічна ситуація з проєктом конституційних поправок. При їх глибшому вивченні стає ясно, що йдеться не про децентралізацію країни, а про реформу її адміністративно-територіального устрою.
Розширення прав регіонів не передбачається. Проте посилюється контроль центру. Префектам у регіонах, яких призначає президент, дається право ініціювати скасування місцевих законів, зміщення керівництва, проведення дострокових виборів.
Усупереч Мінським угодами, немає ні слова про особливий статус Донбасу, який повинен бути закріплений у Конституції. Усі ці питання також вимагають прояснення”.
Попередження МЗС РФ: “Розраховуємо, що українські законодавці будуть відповідально підходити до виконання мінського “Комплексу заходів“, уникаючи підміни понять і спотворення суті домовленостей лідерів країн “нормандського формату”.
Упевнені, що це буде сприяти всеосяжного політичного врегулювання внутрішньоукраїнського конфлікту в Донбасі“.
Чому це важливо: Росія домагається від України надання і закріплення у Конституції особливого статусу для нині окупованих і підконтрольних їй територій Донецької та Луганської областей.
При цьому РФ категорично відмовляється корегувати й адаптувати до реалій мінські домовленості. Каменем спотикання, зокрема, є час місцевих виборів в ОРДЛО: Київ хоче провести їх після повернення контролю над кордоном із Росією, а Москва – до.
Передісторія:
- 12 грудня Верховна Рада продовжила на 1 рік дію закону про особливий статус Донбасу від 2014 року, хоча раніше Зеленський говорив, що буде підготовано новий закон.
- 13 грудня президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради зміни до Конституції, що передбачають децентралізацію та новий адміністративно-територіальний устрій України.
- Керівник партії “Слуга народу” Олександр Корнієнко наголосив, що зміни до Конституції щодо територіального устрою в Україні не передбачають особливого статусу окупованим нині територіям Донецької та Луганської областей.
- При цьому місто Севастополь планують позбавити особливого статусу після деокупації, а статус Автономної Республіки Крим – залишити..
Знати більше: Округи та префекти. Як в Україні можуть з’явитися “смотрящіє” від Зеленського
Джерело: УП