Дороги столичні, схеми класичні: Нацполіція розслідує чергові бюджетні “розпили” у “Київавтодорі”

Нацполіція розслідує низку кримінальних проваджень за фактами можливих бюджетних “розпилів” посадовцями КК “Київавтодор” та її підрядників і постачальників. Правоохоронці наразі вивчають реалізацію 5 договорів на загальну суму понад 2,3 млрд гривень, укладених з 2020 року. Зокрема, слідчих зацікали капітальний ремонт проспекту Володимира Івасюка і реконструкція транспортної розв’язки в Оболонському районі, якими займалося ТОВ “Автомагістраль-Південь”, закупівля різної спецтехніки, яка, вочевидь, проводилася за завищеними цінами, тощо. Точна сума збитків за усіма цими договорами наразі невідома (по трьом із цих угод бюджет міг втратити понад 31 млн гривень), і жоден фігурант поки що не отримав підозру. Втім, схоже, під прицілом правоохоронців, серед інших, може опинитися і директор Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Руслан Кандибор (на колажі ліворуч). Правоохоронці встановили, що він надавав вказівки стосовно того, щоб поточний ремонт вул. Кирилівської проводився не підрядником, на якого, до того ж, цей чиновник “вказав пальцем”, а силами місцевого районного ШЕУ.

Як стало відомо КВ, наразі правоохоронці розслідують низку справ щодо можливих корупційних правопорушень з боку посадовців комунальної корпорації (КК) “Київавтодор” та її підрядників і постачальників, а також окремих посадовців Київської міськдержадміністрації (КМДА)

Йдеться, зокрема, про кримінальні провадження №42022142240000051 від 20 вересня 2022 року, №12024100070000969 від 1 травня 2024 року, №12024100000001199 від 22 жовтня 2024 року і №12024100000001398 від 6 грудня 2024 року. Перша справа була відкрита Головним слідчим управлінням Нацполіції України, друга – Подільським управлінням Нацполіції Києва, а третя і четверта – Головним управлінням Нацполіції Києва.

Фігурантам трьох останніх проваджень інкримінується вчинення злочину, передбаченого ч.4 ст. 191 Кримінального кодексу (КК) України – привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені у великих розмірах чи в умовах воєнного стану. А ось у першій справі правоохоронці вивчають факти можливих правопорушень, передбачених одразу чотирма статтями КК України, а саме: ч. 5 ст. 190 (шахрайство, вчинене в особливо великих розмірах або організованою групою), вищезгадана ч. 4 ст. 191, ч. 3 ст. 209 (легалізація (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом, вчинена організованою групою або в особливо великому розмірі) і ч. 1 ст. 263 КК України (незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами).

Що розслідує Нацполіція

У першій справі №42022142240000051 правоохоронці в першу чергу розслідують діяльність підрядника КК “Київавтодор” – ТОВ “Автомагістраль-Південь”. Нацполіцію зацікавили понад десяток договорів на капітальний ремонт і будівництво об’єктів інфраструктури у різних куточках України. У т.ч. слідчі звернули увагу на два столичних проєкти – на капітальний ремонт проспекту Героїв Сталінграда (нова назва – просп. Володимира Івасюка, заявлена вартість робіт за відповідним договором, укладеним 26 травня 2020 року – 804,9 млн гривень) і реконструкція транспортної розв’язки на перетинi вул. Богатирської з вул. Полярною (договір було укладено 23 травня 2023 року, 1,29 млрд гривень).

Так, у Нацполіції встановили, що службові особи ТОВ “Автомагістраль-Південь” створили низку підприємств, які надалі були задіяні в ланцюзі поставки матеріалів та наданню в оренду спеціальної дорожньо-будівельної техніки, що призвело до завищення фактичних обсягів ремонтів та будівництва шляхом внесення недостовірних відомостей до актів виконаних робіт. Зокрема, за версією слідства, вартість робіт завищувалася при закупівлях бітумної емульсії та щебенево-піщаної суміші – попередньо йдеться про “зайві” 8 млн та 30 млн гривень відповідно, які “Автомагістралі-Південь” переплатили замовники проєктів (йдеться не лише про “Київавтодор”, а й про інші державні та комунальні структури України. – КВ).

У рамках провадження №12024100000001199 правоохоронці також розслідують можливе розкрадання бюджетних коштів при здійсненні все того ж капітального ремонту проспекту Героїв Сталінграда, яким займалося ТОВ “Автомагістраль-Південь”. За даними слідства, посадовці “Київавтодору” вступили в злочинну змову з посадовцями компанії-підрядника та безпідставно завищили вартість матеріалів, а самі роботи були виконані неякісно. У подальшому, за версією слідства, “отримані незаконним шляхом бюджетні кошти перераховувалися на рахунки компаній “транзитно-конвертаційних груп”, після чого переводилися у готівку та розподілялися пропорційно виконаним завданням між всіма учасниками злочинної групи”.

Також під час досудового розслідування правоохоронці отримали інформацію про те, що до осіб, які залучені до забезпечення функціонування описаного механізму привласнення бюджетних коштів, відноситься начальник управління капітального будівництва КК “Київавтодор”. Слідчі вважають, що саме він розробив злочинну схему, яка полягає в отриманні “відкатів” з генеральних підрядників та субпідрядних організацій за можливість освоювати кошти на капітальних ремонтах столичних доріг. При цьому, правоохоронці зазначають, що задля цього, службові особи “Київавтодору” вносили завідомо неправдиві відомості в документи по таким роботам, зокрема до проєктно-технічної документації та актів приймання виконаних робіт. 

Крім того, у Нацполіції встановили, що задля функціонування таких механізмів привласнення бюджетних коштів вказаний посадовець залучив низку інших осіб, серед яких – заступники генерального директора “Київавтодору” з експлуатаційного утримання вулично-дорожньої мережі та з фінансово-економічних питань, заступник начальника управління капітального будівництва цієї комунальної корпорації,        начальник відділу контролю якості управління капітального будівництва даної КК тощо. 

А ось в рамках справи №12024100070000969 Нацполіція вивчає факти можливого заволодіння бюджетними коштами під час проведення поточного ремонту вул. Кирилівська (від вул. Троїцько-Кирилівська в напрямку вул. Ярославська) у Подільському районі. Відповідний договір було укладено між КП «Шляхово-експлуатаційне управління (ШЕУ) по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Подільського району» та ТОВ «КП «Шляхбуд інвест» 8 травня 2024 року, а загальна вартість робіт за цією угодою мала скласти трохи більше 19 млн гривень.

У ході слідства правоохоронцям стало відомо, що де-факто роботи з ремонту дороги на вказаній вулиці розпочалися раніше – ще 2 травня минулого року. При цьому, слідчі встановили, що цей ремонт здійснювався силами ШЕУ Подільського району та інших районних ШЕУ столиці. Також у Нацполіції з’ясували, що працівники “інших” районних ШЕУ фактично працювали відразу на двох роботах: тобто, у Подільському ШЕУ вони працювали за сумісництвом (там у них було табельована, тобто записано у робочих документах, робота протягом 4 годин на добу, але насправді вони працювали понад 8 годин), а у своїх шляхово-експлуатаційних управліннях їм було табельовано по 8 годин на добу, але цей час вони насправді не відпрацювали.

На даний час, за інформацією слідства, в результаті таких “махінацій” посадовці районних ШЕУ Києва здійснили розтрату грошових коштів із бюджетного фонду заробітної плати підпорядкованих підприємств на суму 3,1 млн гривень – така сума була підтверджена висновком судової економічної експертизи, проведеної в цьому провадженні. 

При цьому, у правоохоронців вже є попередні дані стосовно тих осіб, які можуть бути причетні до такого правопорушення. Їх було встановлено в результаті проведення негласних слідчих дій (у т.ч. прослуховування мобільних телефонів), а також після проведення обшуків (зокрема, у офісах КК “Київавтодор” і районних ШЕУ).

Так, на чолі цієї схеми, за даними слідства, стояв директор Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Руслан Кандибор. Правоохоронці вказують, що саме він надавав вказівки посадовим особам КК “Київавтодор”, а також підпорядкованого їй КП “ШЕУ Подільського району”, щодо залучення до виконання робіт на вказаній вулиці «КП «Шляхбуд інвест» та щодо “виділення” іншими районними ШЕУ робітників та техніки для цього ремонту. Крім того, як зазначають правоохоронці, вказівки Кандибора керівникам районних ШЕУ передавав і неназваний заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА. Також цей посадовець, як вважають слідчі, разом з директором КП “ШЕУ Подільського району” здійснював тиск на головного інженера цього підприємства, щоб той підписав акти виконаних робіт по вищезгаданому ремонту. 

Серед інших фігурантів цієї справи у Нацполіції називають спеціаліста виробничо-технічного відділу управління капітального будівництва КК “Київавтодор” (до слова, по даним слідства, цей посадовець у телефонних дзвінках скаржився своїм співрозмовникам, що асфальтобетонне покриття, яке “поклали” під час ремонту на вул. Кирилівським, є неякісним), виконроба КП “ШЕУ Подільського району”, директора ТОВ «КП «Шляхбуд інвест» тощо. Втім, схоже, станом на сьогодні жодної підозри у цій справі ще не було вручено.

Що стосується “останнього” слідства, по справі №12024100000001398, то у ньому правоохоронці вивчають факти можливого привласнення бюджетних коштів службовими особами КК «Київавтодор» під час закупівлі спеціальної техніки для потреб дорожнього господарства.

В рамках даного провадження Нацполіцію зацікавили два договори, укладені з ТОВ «НПО НТ «Будшляхмаш» у листопаді 2024 року. В рамках першої угоди ця компанія мала поставити “Київавтодору” 26 самоскидів виробництва ТОВ «Спецбудмаш» на базі шасі JAC N200 зі сніговідвалом Pronar PU-S32Н та солерозкидачем Pronar SPT-40 за 235,1 млн гривень (понад 9 млн гривень за одиницю техніки). А ось по другому договору комунальна корпорація мала отримати сміттєвоз із заднім навантаженням СБМ 401/1 за 5 млн гривень.

Разом з тим, слідчим стало відомо, що на той час вартість аналогічних самоскидів в Україні становила близько 8 млн гривень за одиницю, а вартість такого ж сміттєвоза – 3,6 млн гривень. У Нацполіції не називають точну або хоча б приблизну суму збитків, нанесених бюджету Києва в результаті цих закупівель, але шляхом підрахунків можна припустити, що йдеться про цифру близько 28 млн гривень. При цьому, правоохоронці вважають, що у “Київавтодорі” ще перед проведенням відповідних тендерів “штучно сформували технічні вимоги та завищили очікувану вартість закупівель з метою залучення підконтрольного підприємства-постачальника для привласнення частини бюджетних коштів та розподілу між учасниками протиправної схеми”.

Що відомо про фігурантів

За даними аналітичної системи Youcontrol, одеське ТОВ “Автомагістраль-Південь” було зареєстроване у лютому 2006 року. Його керівником зазначено Миколу Тимофеєва, засновником – австрійську компанію “EйПі Констракшн Холдінг ГмбХ”, кінцевим бенефіціаром – мешканця селища Іванівка Березівського району Одеської області Олександра Бойка. 

Останній також є офіційним власником низки компаній (у т.ч. ТОВ “КМК”, ТОВ “Мостобудівельне підприємство “Мострострой” і ТОВ “Підприємство “Маст Буд”), які система Youcontrol відносить до т.зв. “корпоративної групи родини Беккер”, яка об’єднує близько десятка суб’єктів господарювання, що спеціалізуються на будівництві споруд транспорту (мости, шляхопроводи, естакади), гідротехнічних споруд (причали, пірси, укріплення), нерухомості тощо. Ключовою особою даної групи є 77-річний бізнесмен Михайло Беккер.

Компанії із орбіти Беккера є активними учасниками тендерів на будівництво вищезгаданих об’єктів інфраструктури – за окремими оцінками, станом на 2021 рік лише вищезгадане ТОВ “Автомагістраль-Південь” виконувало близько 20% усіх дорожніх робіт в Україні. А у 2024 році ця компанія посіла друге місце серед лідерів отримання публічних коштів в Україні – тоді вона отримала понад 10,5 мільярда гривень. Також “Автомагістраль-Південь” займає провідні позиції серед основних підрядників КК “Київавтодор” – усього станом на лютий 2025-го між ними було укладено 13 контрактів на сумму 5,48 млрд гривень. 

При цьому, вона нерідко фігурує в скандалах. Наприклад, саме ТОВ “Автомагістраль-Південь” було підрядником будівництва ділянки магістрального водогону р. Інгулець – Південне водосховище, яка має забезпечувати водою Кривий Ріг після знищення Каховської ГЕС. В рамках кримінальної справи №12024000000000774 від 19 квітня 2024 року правоохоронці розслідують факти можливих бюджетних розпилів при проведенні цих робіт, заявлена вартість яких складала 5,3 млрд гривень. При цьому, 4 липня 2025 року “ТСН” із посиланням на “Коротко.Проповідомила, що на фоні розслідування даної справи керівник вказаної компанії Тимофеєв та її офіційний власник Бойко ще у жовтні минулого року покинули Україну та досі не повернулися.

Окрім непрямих зв’язків з групою Беккера, у інтернет-медіа поширюється кілька інших версій щодо того, хто фактично контролює ТОВ «Автомагістраль-Південь». Найчастіше згадуються припущення про зв’язки компанії з наближеними до мера Одеси Геннадія Труханова, а також про сприяння її інтересам з боку колишнього заступника керівника Офісу президента Кирила Тимошенка. Крім того, “дружбу” з ТОВ “Автомагістраль-Південь” регулярно приписують і Юрію Голику – ексраднику голови Дніпропетровської облдержадміністрації, ексраднику прем’єр-міністра Олексія Гончарука та неофіційному куратору державної програми «Велике будівництво». Мовляв, саме він начебто просуває інтереси цього приватного підрядника й брав участь у формуванні державної політики в галузі інфраструктури. Однак прямих офіційних підтверджень усім цим даним наразі нема.

Крім того, правоохоронці раніше “цікавилися” і вищезгаданим Михайлом Беккером. Зокрема, ще у 2019 році Нацполіція розслідувала можливі розкрадання коштів на капітальному ремонті мосту №2 в місті Дніпро, яким на замовлення виконавчого комітету місцевої міськради займалося вищезгадане ТОВ “Підприємство “Маст Буд” (до травня 2025 року його офіційним власником був саме Беккер, а потім останнього змінив вищезгаданий Бойко. – КВ). Тоді називалася навіть приблизна сума збитків – 29,5 млн гривень. Михайло Беккер отримав підозру і навіть встиг деякий час побути у слідчому ізоляторі, але невдовзі вийшов під заставу в 2 млн гривень. Але якими були кінцеві результаті цього розслідування, у відкритих джерелах інформація відсутня.

ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” було зареєстроване у січні 2018 року в Києві. Його керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром зазначено Сергія Лимаренка, який зареєстрований у селі Кантакузівка Черкаської області. ТОВ “КП Шляхбуд Інвест” входить до консорціуму “Мостадор Груп”, до якого також входять ще 3 компанії, які займаються ремонтом і будівництвом доріг та інших інфраструктурних об’єктів на замовлення комунальних і державних структур зі всієї України.

У свою чергу, столичне ТОВ «НПО НТ «Будшляхмаш» було зареєстроване у березні 2006 року. Його керівником вказано Ігоря Холоденка, засновником та кінцевим бенефіціаром – киянина Станіслава Гуйвана. Останній є ексспівробітником Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України та сином Мирослава Гуйвана – відомого бізнесмена, чиї компанії займаються торгівлею автотранспортними засобами, зокрема комунальною спецтехнікою.

ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” і ТОВ «НПО НТ «Будшляхмаш» також є активними учасниками тендерів, хоча і з набагато меншими масштабами, ніж у “Автомагістралі-Південь”. Так, за інформацією аналітичної системи Clarity Project, усього на рахунку ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” 11 договорів на загальну суму 316,1 млн гривень, із яких 10 угод було укладено з різними столичними структурами, підпорядкованими Київраді та КМДА (окрім “Київавтодору”, це ще у тому числі КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд” та різні районні ШЕУ). А ось ТОВ “НПО НТ “Будшляхмаш” уклало 128 договорів на загальну суму 1,14 млрд гривень (серед його клієнтів – КП “Плесо”, КП “Київтеплоенерго”, КО “Київзеленбуд” тощо).

Читайте: Гроші на вітер: у Києві розслідують чергові “бюджетні розпили” при реконструкції та будівництві доріг

Як неодноразово повідомляла КВ, КК “Київавтодор” регулярно фігурує в кримінальних провадженнях за фактами можливих “розпилів” при ремонті столичних доріг. 

Наприклад, у 2022-2023 роках Нацполіція відкрила дві таких справи, фігурантами яких стали посадовці вказаної комунальної корпорації, підзвітних їй КП і службові особи компаній-підрядників, що входять до складу “гігантів” цього ринку – скандально відомих груп “Ростдорстрой” і “Онур”. Слідчих у цьому випадку зацікавили ремонти на чотирьох столичних вулицях, за які з міського бюджету Києва було заплачено понад 243 млн гривень. Сума вже встановлених збитків складає як мінімум 8,2 млн гривень, але надалі вона може зрости після проведення відповідних експертиз. Наразі також вже відомо, що низка фігурантів однієї з цих справ отримали підозри. Серед них – генеральний директор КК “Київавтодор” Олександр Федоренко (на колажі праворуч). Він, нагадаємо, також є офіційно підозрюваним у справі щодо нанесення територіальній громаді Києва збитків на суму 278,5 млн гривень через організацію його підлеглими стихійного звалища в Солом’янському районі.

Читайте: Підозра на підозрі: Нацполіція розслідує “бюджетні розпили” при ремонті столичних доріг під час війни 

Нагадаємо, обов’язки директора КП “ШЕУ Подільського району” з квітня 2024 року виконує Володимир Листопадський. Він змінив на цій посаді Володимира Мартинюка, який очолював дане підприємство з жовтня 2023 року. Раніше, з листопада 2010 року, цим ШЕУ керував Олег Хмарський. 

Вказане підприємство підпорядковане КК “Київавтодор”, якою з 19 травня 2020 року керує вищезгаданий Олександр Федоренко (до 5 липня 2022 року очолював її в якості в.о. гендиректора). Ця комунальна корпорація підпорядкована Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює вищезгаданий Руслан Кандибор. Діяльність цього структурного підрозділу столичної мерії з 9 листопада 2021 року особисто контролює очільник Києва Віталій Кличко

Фото: колаж КВ

Іван Кулик

КиївВлада

Автор: Onview