Кабінет Міністрів України затвердив кандидатури членів Наглядової ради ПАТ “Укрзалізниця”.
Про це повідомляє Урядовий портал.
До складу Наглядової ради “Укрзалізниці” в якості незалежних членів увійшли: Андерс Ослунд – старший член Атлантичної ради США та член ради East Capital, з багаторічним досвідом роботи головою правління Bank of Finland Inst. of Transition, Шевкі Аджунер – відомий європейський фінансист з багаторічним досвідом управління у різних сферах, який протягом останніх п’яти років очолював представництво ЄБРР в Україні; Крістіан Кун, який є членом Наглядової ради Литовських залізниць та членом Ради директорів Казахстанської залізниці.
Також в якості незалежного члена Наглядової ради “Укрзалізниці” затверджений Матьє Андреас, управлінець з багаторічним досвідом роботи на посадах віце-президента, фінансового директора, старшого радника в одній з найпотужніших нафтових компаній Європи – OMV AG (Австрія).
Окрім того, в якості членів Наглядової ради затверджені наступні кандидати: Даніель Білак, який є директором Офісу із залучення та підтримки інвестицій UkraineInvest, має багаторічний досвід управління інвестиційними проектами, зокрема як партнер відомої компанії CMS Cameron McKenna (США), а також досвід проект-менеджменту Програми розвитку ООН.
Також до переліку кандидатів увійшов Іван Юрик – фахівець з багаторічним досвідом проектного менеджменту інвестиційних проектів, зокрема на посаді голови представництва Blackstone в Україні, а також досвідом в урядовому секторі на посаді керівника.
Наступним є Костянтин Мар’євич – діючий керівник служби Віце-прем’єр-міністра України, член Наглядової ради ПАТ “Магістральні газопроводи України”.
Представляючи на засіданні Уряду кандидатури, міністр Олександ Саєнко зазначив, що вони були відібрані Комітетом з призначення керівників особливо важливих для економіки підприємств після вивчення великої кількості кандидатур управлінців із США, Німеччини, Франції, Швейцарії, Австрії, Литви та України.
Міністр наголосив, що практика залучення незалежних членів у наглядові ради державних підприємств не є українським ноу-хау, а загальноприйнятою практикою передових європейських країн та країн Північної Америки, яка довела свою ефективність і базується на принципах Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).
Він також зазначив, що Комітет погодив критерії відбору членів Наглядової ради ще одного стратегічного підприємства – ПАТ “Укрпошта” – і незабаром почне відбір кандидатур.
Як зазначив член групи стратегічних радників реформ в Україні (SAGSUR) Андрій Бойцун,це фундаментальні зміни у компанії, яка є найбільшим роботодавцем України, це приблизно 300 тисяч людей.
“Укрзалізниця і раніше мала наглядову раду, але вона була “несправжня” – її було створено за типовим пострадянським рецептом – це були просто представники органів державної влади. Ні про ніяку незалежність членів наглядової ради там не йшлося”, – сказав він.
Зазначається, що на сьогодні подібні незалежні наглядові ради в Україні існують у Нафтогазі, Приватбанку, можна сказати також у Укргазбанку.
“Роль наглядової ради Укрзалізниці – це затвердити стратегію Укрзалізниці, забезпечити, щоб ця компанія працювала на принципах ефективності, а не як інструмент в руках політиків. Тому незалежна наглядова рада – це один із важливих заходів, аби убезпечити компанію від політичного впливу та максимально наблизити умови її діяльності до таких, у яких працюють приватні компанії”, – відзначає Бойцун.
“Загалом – це перша наглядова рада, яку обрав новий переформатований Номінаційний комітет. Це дуже важливий результат його роботи. І комітет зможе призначати такого плану наглядові ради у інші державні компанії – наприклад, Укрпошта чи Укренерго”, – додає він.
За його словами, оновлений Номінаційний комітет відпрацював дуже професійно. Рекрутер зробив свою роботу якісно. Було запропоновано багато хороших кандидатів – вибір не обмежувався тими чотирма незалежними, яких врешті-решт виграли конкурс. Був реальний вибір, була конкуренція за ці посади.
“Я вважаю, що Укрзалізниця має стати в результаті цього краще. Має бути визначена стратегія Укрзалізниці, план, куди розвиватись. Також має змінитись механізм прийняття рішень. Необхідно навести порядок із менеджментом, бо на сьогоднішній день процес прийняття рішень дуже складний та заплутаний, а у Голови правління немає достатніх важелів для прийняття рішень. Особисто я хотів би, щоби наглядова рада запропонувала реформу правління”, – зазначив Бойцун.
“Також у кращій міжнародній практиці саме наглядова рада відповідає за призначення та звільнення менеджменту, оскільки вона несе кінцеву відповідальність за результати діяльності компанії. Також наглядова рада має затверджувати фінансовий план, оскільки він є інструментом для реалізації стратегії”, – додав він.
Як зазначається, в Україні це поки що не так, бо цього не дозволяє законодавство, яке у даних питаннях останнє слово лишає за державою як власником – у даному випадку, за Кабінетом Міністрів. Але Уряд уже вніс законопроект (№6428 – ЕП), який повинен дати наглядовій раді повноваження призначати/звільняти менеджмент та затверджувати фінплан.
“Поки що Верховна Рада не спромоглася за нього проголосувати, але я розраховую на те, що у вересні законопроект буде прийнято”, – зазначив Бойцун.
“Таким чином все це має покращити результати роботи УЗ”, – підсумував він.
Джерело: Економічна правда